Cilj ovog kolegija je naučiti studente kritički evaluirati postojeće znanstvene dokaze, dizajnirati i izvijestiti o rezultatima znanstvenog rada, razumjeti smjernice kliničke prakse kao preduvjeta za fizioterapijsku praksu temeljenu na dokazima.
Studente će se podučiti i specifičnim kompetencijama:
- korištenje kliničkih smjernica i evaluacija rezultata fizioterapijske prakse temeljene na dokazima
- pronalazak znanstvenih dokaza u bazama podataka i preglednim člancima
- kritička procjena znanstvenih dokaza u odnosu na odabir uzorka, tip studije i statističku analizu; kritička procjena protokola, mjernih karakteristika i mjernih uređaja
- definiranje znanstvenog problema i postavljanje dijagnoze; razumijevanje etičkih problema u kliničkoj praksi; pripremanja projektne prijave
- izvođenje usmenog izlaganja i izvještavanje o rezultatima na konferencijama i u znanstvenim publikacijama
Fizioterapijska praksa temeljena na dokazima: povijesni razvoj medicine temeljene na dokazima, značenje znanstvenih dokaza u kliničkoj praksi, kliničke smjernice kao izvor fizioterapije temeljene na dokazima.
Potraga za postojećim znanstvenim dokazima: strategije pretraživanja, baze podataka, pregled literature, pristup punom tekstu znanstvenog rada.
Pregled uobičajenih pogrešaka pri statističkoj analizi (veličina uzorka, meta-analiza, istraživački i konfirmatorni pristup, statistička i klinička značajnost, problemi multiplih testova i analiza podgrupa, korelacija i uzimanje uzoraka).
Kritička procjena (kvaliteta i relativnost) znanstveno dokazanog liječenja, klinička promatranja, prognoza, dijagnoza i uzrok, odabir uzorka, monitoriranje eksperimentalnih stanja, varijabilnost kliničkih istraživanja (prikaz slučaja, usporedba grupa, randomizacija, prospektivne i retrospektivne studije, kohortno istraživanje, presječna istraživanja).
Kritička procjena mjernih karakteristika i uređaja za analizu u znanstvenim radovima i kliničkoj praksi (pouzdanost, osjetljivost, validnost, pogreške u mjerenju).
Definiranje znanstvenog problema i postavljanje hipoteze. Etički problemi u znanstvenim istraživanjima. Prijava projekta, mogući izvori financiranja znanstvenog rada. Struktura i pisanje znanstvenog istraživanja: prikaz slučaja, članak, pripremanje usmenog izlaganja ili poster prezentacije za konferencije ili predavanje.
Prezentacija rezultata u istraživanju i kliničkoj praksi (kognitivni i perceptivni procesi, primjeri grafičke interpretacije, dobri i loši primjeri).
Implementacija prakse utemeljene na dokazima i otkrivanje njene učinkovitosti.
Obavezna literatura:
Marušić M. Uvod u znanstveni rad u medicini. 5. izd. Zagreb: Medicinska naklada; 2013.
Herbet R i sur. Practical evidence-based physiotherapy. 2. izd. Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier; 2011.
Bilješke s predavanja i recenzirani seminarski radovi
Dopunska literatura:
Law M, MacDermid J, ur. Evidence-Based Rehabilitation: A Guide to Practice. 2. izd. Thorofare, NJ: Slack; 2008.
Hicks CM. Research Methods for Clinical Therapists: Applied Project Designand Analysis. Edinburgh: Elsevier/Churchill Livingstone; 1999.
Gross Portney L, Watkins MP. Foundations of Clinical Research: Applications to Practice. Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall; 2009.
Lawer Fawcett AJ. Principles of Assessment and Outcome Measurement for Occupational Therapists and Physiotherapists: Theory, Skills and Application. New York: John Wiley; 2007.
Freeman JV, Walters SJ, Campbell MJ. How to Display Data. Oxford: Blackwell BMJ Books; 2008.
- Razumjeti značenje fizioterapijske prakse temeljene na dokazima i značenje smjernica u kliničkoj praksi
- Analizirati postojeće znanstvene dokaze
- Kritički evaluirati znanstveni rad
- Pripremiti projektni prijedlog
- Demonstrirati svoj znanstveni rad u usmenom i pisanom obliku prezentirati svoje znanstveni rad
- Primijeniti saznanja iz znanstvenih baza na radu u kliničkoj praksi
Nositelj: doc. dr. sc. Anđela Grgić
Suradnici:
- Josip Jakab, mag. ing. el., predavač,
- Ivica Fotez, dr. med., asistent,
- Damir Lenz, dr. med., asistent,
- Marinko Žulj, dr. med., viši stručni suradnik.