Upoznati studenta s osnovama didaktike, dinamikom odgojno-obrazovnog procesa i strategijama poučavanja kao temeljem u zdravstveno-odgojnom i edukacijskom radu budućih edukatora zdravstvene njege. Osposobiti studenta za razumijevanje zakonitosti odgojno-obrazovnog procesa, te za uspješno izvođenje odgojno-obrazovnog procesa.
- Što je didaktika
- Didaktika kao grana pedagogije. Odnos pedagogije, didaktike i metodike.
- Odnos filozofije, društvenih znanosti i znanosti o čovjeku prema pedagogiji, teorijske orijentacije u didaktici.
- Teorija kurikuluma
- Društveni i individualni aspekt cilja i zadataka. Izbor sadržaja i aktivnosti.
- Pojam plana i programa. Odnos programa i udžbenika. Odnos nastavnika i programa.
- Dinamika odgojno-obrazovnog procesa
- Ispitivanje interesa i potreba, programiranje, planiranje, pripremanje.
- Organizacija – makro i mikro artikulacija.
- Izvođenje odgojnog - obrazovnog procesa.
- Načela za organizaciju i izvođenje.
- Sumativna i formativna evaluacija. Praćenje, ocjenjivanje i vođenje učenika.
- Socijalni oblici i strategije
- Socijalni oblici za nastavnike (individualni, tandemski, timski).
- Socijalni oblici za učenike (radionica, grupni, individualni).
- Strategije odgoja (egzistencije, socijalizacije, individuacije).
- Strategije obrazovanja (učenja, doživljaja, vježbanja i stvaranja).
- Uvjeti odgojno-obrazovnog procesa
- Prirodna i društvena sredina, izleti i ekskurzije, okolina škole, prostori u školi, učionica
- Vizualni mediji, auditivni, audio-vizualni, tekstualni, računala.
- Autoritarna, demokratska, nasilna i nenasilna komunikacija.
- Socijalna klima, emocionalna klima.
- Odnos teorije i prakse
- Promjene u teoriji i praksi. Vlastito viđenje didaktičke budućnosti i osobnog mjesta u njoj.
Obavezna literatura:
- Bognar,L./Matijević,M. (2005.) Didaktika, Školska knjiga, Zagreb
- Jelavić,F. (1995.) Didaktičke osnove nastave, Naklada Slap, Jastrebarsko
- Bognar,L. (2001.) Metodika odgoja, Pedagoški fakultet, Osijek
Dopunska literatura:
- Peko,A./Pintarić,A. (1999.) Uvod u didaktiku hrvatskog jezika, Pedagoški fakultet, Osijek
- Desforges,C. (2001.) Uspješno učenje i poučavanje: psihologijski pristupi, Educa, Zagreb
- Terhart, E. (2001.) Metode poučavanja i učenja, Educa, Zagreb
Nakon uspješno završenog predmeta, student/-ica će moći:
- Argumentirati temeljne pojmove, koncepte i međuodnose pedagogije, didaktike i metodike odgoja
- Objasniti odnos društvenih i humanističkih znanosti prema pedagogiji I teorijske orjentacije u didaktici
- Argumentirati teoriju kurikuluma
- Organizirati odgojno-obrazovni proces u skladu s načelima za organizaciju i izvođenje
- Koristiti odgovarajuće socijalne oblike i strategije odgoja i obrazovanja,nastavna sredstva i pomagala
- Vrednovati odgojno-obrazovni proces
Nositelj: izv. prof. dr. sc. Ivica Kelam
Suradnici:
Maja Koporčić
Vilmica Kapac
Ivan Včev, mag. educ. phil.