Upoznati studente s osnovama pedagoških znanosti, osnovama didaktike i osnovama metodike odgoja te strategijama poučavanja u kreiranju odgojno-obrazovnih, tj. zdravstveno-odgojnih aktivnosti kao temelj za rad u odgojno-obrazovnom procesu, zdravstvenom odgoju i edukaciji.
Pedagogija – znanost o odgoju
Odnos naslijeđa i odgoja. Teorije nativizma, empirizma, konvergencije i dinamička teorija. Odgoj, socijalizacija, samoaktivnost. Antropološke osnove odgoja. Zakoni filogeneze i ontogeneze u odgoju. Razvoj i maturacija, preuranjivanje i kašnjenje. Bitne odrednice odgoja. Pedagogijska znanost i pedagogijski sustav. Pedagogijska interdisciplinarnost.
Temeljni pedagogijski pojmovi
Sličnosti i razlike između odgoja i socijalizacije. Odgoj, obrazovanje, izobrazba. Intencionalni i funkcionalni odgoj. Nastava. Didaktika i metodike. Učenje i poučavanje. Kurikulum. Učitelj, učenik, roditelj. Savjetovanje, pomoć.
Institucionalni i vaninstitucionalni odgoj
Obitelj, vrtić, škola. Grupa vršnjaka, masovni mediji, slobodno vrijeme i potrošnja. Pedagogija profesionalnog obrazovanja. Izvaninstitucijski odgojni rad. Odgoj odraslih. Pluralistička socijalizacija.
Što je didaktika. Didaktika kao grana pedagogije. Odnos pedagogije, didaktike i metodike.
Odnos filozofije, društvenih znanosti i znanosti o čovjeku prema pedagogiji, teorijske orijentacije u didaktici.
Teorija kurikuluma
Društveni i individualni aspekt cilja i zadataka. Izbor sadržaja i aktivnosti.
Pojam plana i programa. Odnos programa i udžbenika. Odnos nastavnika i programa.
Dinamika odgojno-obrazovnog procesa.
Ispitivanje interesa i potreba, programiranje, planiranje, pripremanje.
Organizacija – makro i mikro artikulacija.
Izvođenje odgojnog - obrazovnog procesa.
Načela za organizaciju i izvođenje.
Sumativna i formativna evaluacija. Praćenje, ocjenjivanje i vođenje učenika.
Socijalni oblici i strategije
Socijalni oblici za nastavnike (individualni, tandemski, timski).
Socijalni oblici za učenike (radionica, grupni, individualni).
Strategije odgoja (egzistencije, socijalizacije, individuacije).
Strategije obrazovanja (učenja, doživljaja, vježbanja i stvaranja).
Uvjeti odgojno-obrazovnog procesa.
Prirodna i društvena sredina, izleti i ekskurzije, okolina škole, prostori u školi, učionica.
Vizualni mediji, auditivni, audio-vizualni, tekstualni, računala.
Autoritarna, demokratska, nasilna i nenasilna komunikacija.
Socijalna klima, emocionalna klima.
Odnos teorije i prakse.
Teorijski uvod u Metodiku
Metodika u sustavu znanosti, teorije čovjeka, čovjek dobar ili zao i uloga odgoja, teorije društva, zdravo društvo i društvena uloga odgoja.
Što je odgoj.
Različito shvaćanje odgoja, cilj i zadaci odgoja.
Područja odgoja
Egzistencijalni odgoj: zdravstveni i radni odgoj, samozaštitni i ekološki odgoj.
Socijalni odgoj: odgoj za život u zajednici i spolni odgoj, rješavanje sukoba i odgoj za mir.
Humanistički odgoj: odgoj pozitivne slike o sebi, odgoj za ljudska prava.
Činitelji odgoja.
Obiteljska zajednica, dječje grupe i učenička zajednica, učitelji.
Metode odgoja
Pojam metoda odgoja.
Strategija egzistencije: metoda zdravog načina života, metoda praktičnih radova, metoda sigurnosti.
Strategija socijalizacije: metoda komunikacije, metoda afirmacije, metoda kooperacije.
Strategija individuacije: metoda slušanja i razgovora, metoda poticanja, metoda terapije.
Evaluacija
Vrednovanje odgojnog procesa, vrednovanje odgojnog učinka, vođenje.
Metodika u praksi
Primjena metodičkih načela u praksi
Obavezna literatura:
- Giesecke H. Uvod u pedagogiju. Zagreb: Educa; 1993.
- Gudjons H. Pedagogija – temeljna znanja. Zagreb: Educa; 1994. Poglavlje 8., str. 171-185.
- Mialaret G. Uvod u edukacijske znanosti. Zagreb: Školske novine; 1989. Poglavlja 1. i 2., str. 17-34.
- Mijatović A, urednik. Osnove suvremene pedagogije. Zagreb: Hrvatski pedagoško-književni zbor; 1999. Poglavlje 1., str. 13-37; poglavlja 4. i 5., str. 101-148; poglavlja 7., 8., 9., str. 175-244.
- Bognar L, Matijević M. Didaktika. Zagreb: Školska knjiga; 2005.
- Jelavić F. Didaktičke osnove nastave. Jastrebarsko: Naklada Slap; 1995.
- Bognar L. Metodika odgoja. Osijek: Pedagoški fakultet; 2001.
- Bognar L. Metodika odgoja. Osijek: Pedagoški fakultet; 2005.
- Legrand L. Moralna izobrazba danas – Ima li to smisla? Zagreb: EDUCA; 1995.
- Mougniotte A. Odgajati za demokraciju. Zagreb: EDUCA; 1995.
- Perotti A. Interkulturalni odgoj i obrazovanje. Zagreb: EDUCA; 1995.
- Miller A. Drama djetinjstva. Zagreb: EDUCA; 1995.
Dopunska literatura:
- Cindrić M. Profesija učitelj u svijetu i u Hrvatskoj. Velika Gorica – Zagreb: Persona; 1995.
- Glasser W. Kvalitetna škola; škola bez prisile. Zagreb: EDUCA; 1994.
- Marsh C. Kurikulum – temeljni pojmovi. Zagreb: EDUCA; 1994.
- Munjiza E, Peko A. Stavovi mladih prema drugim narodima u multikulturalnoj istočnoj Slavoniji. Napredak. 2004;145(3):305-14.
- Mušanović M. Pedagogija profesionalnog obrazovanja. Rijeka: Graftrade; 2001.
- Ogbu JG. Pedagoška antropologija. Zagreb: Školske novine; 1989.
- Rosić V, Zloković J. Prilozi obiteljskoj pedagogiji. Rijeka: Filozofski fakultet, Odsjek za pedagogiju; 2002.
- Rosić V, Zloković J. Modeli suradnje obitelji i škole. Đakovo: Tempo d.o.o.; 2003.
- Peko A., Pintarić A. Uvod u didaktiku hrvatskog jezika. Osijek: Pedagoški fakultet; 1999.
- Desforges C. Uspješno učenje i poučavanje: psihologijski pristupi. Zagreb: EDUCA; 2001.
- Terhart E. Metode poučavanja i učenja. Zagreb: EDUCA; 2001.
- Bognar L, Hugo M, Jerkelund C, Munjiza E, Peko A, Vodopija I. Problemi mladih Slavonije i Baranje. Osijek: Filozofski fakultet; 2004.
- Čudina-Obradović M, Težak D. Mirotvorni razred. Zagreb: Znamen; 1995.
Nakon završenog predmeta, student-ica će moći:
- obrazložiti odnos pedagogije, didaktike i metodike;
- opisati odnos filozofije, društvenih znanosti i znanosti o čovjeku prema pedagogiji, teorijske orijentacije u didaktici;
- argumentirati teoriju kurikuluma;
- objasniti metodiku u sustavu znanosti, teorije čovjeka, čovjek dobar ili zao i uloga odgoja, teorije društva, zdravo društvo i društvena uloga odgoja;
- primijeniti metodička načela u praksi;
- koristiti socijalne oblike i strategije odgoja i obrazovanja, nastavna sredstva i pomagala;
- planirati i pripremiti odgojno-obrazovni proces;
- izvesti odgojno-obrazovni proces;
- vrednovati odgojno-obrazovni proces.
Nositelj: doc. dr. sc. Robert Lovrić
Suradnici:
° izv. prof. dr. sc. Igor Filipčić,
° Jasenka Vujanić, mag. med. techn., predavač,
° Maja Koporčić, prof., asistent.
Vanjski suradnici:
° Kristina Bosak, mag. med. techn., asistent